Categorie: Techniek

type: Het werk van...

Merel te Hofsté

ERTMS. De kans is groot dat je daar nog nooit van hebt gehoord als je niet op, rond of met het spoor werkt. ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is een treinbeveiligingssysteem. De komende jaren vervangen we ons huidige treinbeveiligingssysteem voor dit systeem. En dat is heel belangrijk, want daarmee digitaliseren we onze treinbeveiliging. Merel te Hofsté, rail systems engineer ERTMS, is betrokken bij dit project: ‘Meewerken aan zo’n nieuw en groot project is natuurlijk onwijs gaaf. We moeten zóveel leren, en dat doen we door het gewoon te doen.’

Leren, vragen en ontwikkelen

‘Als rail systems engineer ben je eigenlijk een technisch projectleider’, zegt Merel. ‘Maar elke rail systems engineer zal een andere uitleg geven van zijn of haar functie. Eigenlijk ben ik de schakel tussen het project, de ingenieursbureaus waarmee we samenwerken maar ook voor mijn collega’s binnen ProRail.’ En die schakel is onmisbaar. ERTMS is namelijk het grootste veranderprogramma in het spoor van de laatste decennia. ‘Het is allemaal nieuw. We doen dit voor de eerste keer, daarom worden er veel vragen gesteld. Door de ingenieursbureaus, maar ook binnen ProRail. Er moet heel veel op elkaar afgestemd worden.’ En dat vindt Merel juist zo leuk aan haar werk. ‘Hoe cliché het ook klinkt: geen dag is hetzelfde. De ene dag zit ik continu in overleggen, de dag daarna ben ik ontwerpen en dossiers aan het lezen.’

Klaar voor de toekomst

ERTMS zorgt ervoor dat het treinvervoer klaar is voor de toekomst. Het wordt de Europese standaard. Maar zo’n systeem is niet zomaar te koop. ‘Dat systeem ontwerpen we zelf, in samenwerking met de ingenieursbureaus. We hebben een lijst met specificaties waaraan het systeem moet voldoen. Die lijst wordt regelmatig geüpdatet, wat er ook voor zorgt dat onze treinbeveiliging nóg beter wordt dan voorheen.’ Elk Europees land ontwerpt zijn eigen ERTMS systeem. ‘In Nederland zijn de omstandigheden op het spoor heel anders dan bijvoorbeeld in de Zwitserse bergen. We kunnen ons systeem inrichten naar onze omstandigheden.’

Van analoog naar digitaal

‘Over 10 jaar moet ERTMS op de drukst bereden stukken spoor zijn gebouwd. Wij noemen die trajecten ‘baanvakken’. Ik ben, samen met mijn team, verantwoordelijk voor baanvak Kijfhoek – Belgische grens. Dat baanvak is onderdeel van de North Sea – Meditteranean Corridor, een belangrijke internationale spoorroute. Dankzij ERTMS wordt het internationale treinverkeer makkelijker en aangezien we verwachten dat steeds meer mensen voortaan de trein pakken in plaats van het vliegtuig, is dat wel zo handig.’

Elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk onze website voor meer informatie en vacatures.

Meer

Meer verhalen